Målande psykologi


NEW YORK
.
Henrik Lundqvist höll sin åttonde nolla för säsongen i natt. Samtidigt tog han sin 30:e seger.
New York Rangers-stjärnan är därmed historisk – ingen annan målvakt i NHL-historien har vunnit 30 matcher eller fler under sina sju första säsonger.
– Jag är glad att jag nått den noteringen igen, det betyder mycket för mig, säger han till Sportbladet efter 2-0-segern i derbyt mot New Jersey.


Trots slutspelsstämning både på isen och läktarna var skotten få och målchanserna ännu färre.

Devils lyckades till exempel bara avlossa tretton skott mot Henrik Lundqvist – resten avvärjde hans lagkamrater med dödsföraktande skottäckningar, aggressivt närkampsspel och föredömlig forechecking.
– Jag tycker både lagen spelade smart och såg till att säkra bakåt på ett förträffligt sätt hela tiden. Det kändes helt klart som en annorlunda match, säger ”Henke” när han efteråt sitter och pustar i omklädningsrummet.

Utdrag ur Aftonbladet 2012-02-28

Icke att förglömma, ishockey är en lagsport och målvakten är, tro´t eller ej!, en del av laget. En hockeyspelare lär sig skridskoteknik och klubbteknik, anfallsspel och backspel, powerplay och boxplay....det gör en målvakt också. När man av någon outgrundlig anledning (som inte jag heller förstår) väljer att bli just målvakt får man lära sig att spela målvakt, man är liksom inte färdig, paketerad och klar.....låter helt otroligt och opraktiskt, jag veeet!! 

Att vara målvakt är en utsatt situation och de benäms ofta som "lite speciella"- No shit Sherlock, ask the mother! 
Han är kung när laget spelar bra och han är jefligt lite kung när laget spelar dåligt och det är här någonstans mina vänner han borde få pris i psykologi. 
En målvakt följer ett spelmönster han tränat på med ibland tursam eller formtopps variation. Men gör inte utespelarna det dom tränat på att göra, då kan det (även här för vissa förvånande) trilla in 1 puck eller 8a, trots ypperligt målvaktsspel. 



En målvakt jag känner vars största talang är den där omtalade "målvaktshjärnan", vet mycket väl när han han gjort en riktig skitmatch (fast jag bedyrar som den mor jag är att han var jättebra...funkar inte riktigt efter 13 års ålder) Dock har han även hyfsad koll på när han efter en 8a skulle tagit 2 och resterande 6 är lagets oförmåga att inte släppa till målchanser...han lägger sig inte ner och dör om vi säger så..  

Om alla lag spelade som Rangers i natt...

- Motståndarlaget lyckades till exempel bara avlossa tretton skott....– resten avvärjde hans lagkamrater med dödsföraktande skottäckningar, aggressivt närkampsspel och föredömlig forechecking.

- lagen spelade smart och såg till att säkra bakåt på ett förträffligt sätt hela tiden


....så skulle till och med en Målvaktsmamma kunna hålla nollan. 


Fridens Liljor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0