Lönsamma tider

 
Schweizarna arbetar 35 timmar i snitt, och drar in 50 000 dollar per år. Enligt OECD är de också bland de lyckligaste i hela världen. De jobbar 155 timmar mindre än vad amerikanarna gör, men drar ändå in nästan lika mycket. Ungefär en tredjedel går på deltidsschema. Samtidigt är nästan 8 av 10 anställda, den högsta siffran i den industrialiserade världen.
 
Nederländerna:Här arbetar man minst av alla, enligt OECD. Arbetsveckan är i genomsnitt 29 timmar per vecka och man tjänar in motsvarande 47 000 dollar varje år. Fyradagarsveckan är närmast standard, särskilt bland arbetande mödrar, skriver CNN Money. Oavsett arbetsveckans längd ska alla som är ute i arbetslivet vara garanterade att få fullt betalda semesterdagar, och föräldraledighet.
 
Alltså, Schweitz är ju himla fint....och lyckligast i världen!...det låter ju bra. Jag tycker nog i och för sig att jag är jävligt lycklig redan...å andra sidan -jobba deltid, fatta hur långt jag hade kunnat springa...typ till New York!
 
Nederländerna...well, pittoreskt absolut och jag älskar tulpaner, men alltså -språket är ju inte det charmigaste trots 4dagars veckor....fast jag hade ju kunnat hitta på roliga saker -på dagtid!
 
Har jag berättat att jag ska börja läsa tyska i september?  Es vird so viel spas. Jag måste köpa en Trisslott på vägen hem pronto!
 
 
 
Frieden Lilien!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Monika

Så lustigt, diskuterade precis detta på lunchen idag, många skulle kunna tänka sig att bli lyxhustru, jag sjläv vill införa varannan vecka jobb, varannan ledig. Kan det vara för att man har haft semester precis, el precis ich precis, har redan hunnit med fyra veckor.....
Nä nu får gubbarna se till att dessa hästar springer deras väg någon gång, så det blir slut på ekorrhjulet en gång för alla, dann kommen wir zu Zell Am See bewegen!! Kram Monika

2013-08-22 @ 13:45:44
Postat av: Målvaktsmamman

Jaaa...vem sjutton vill springa i ett hjul?, roligare kan man ha det! Lyxhustru rules....och hästarna verar det som vi får lägga i pannan;)Kram!

2013-08-23 @ 14:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0