Tålamod

 
Aftonbladet 2013-10-07
 

AIK:s tränare, Rikard Franzén, börjar få ett angenämt dilemma: Vilken målvakt han ska satsa på.

 

Alexander Hamberg har storspelat när han fått chansen från start i buren och storspelade senast mot Leksand när han bidrog starkt i 5–2-segern på bortaplan.

28-åringen har visat att han tänker ta upp kampen om förstaspaden med Daniel Larsson.

 

Men för tre år sedan var Hamberg nära att lägga av med hockeyn.

Han spelade som 22-åring med Bålsta i division 2 utan någon som helst tanke på landets högsta serie.

 

– Nej, det kändes absolut orealistiskt, säger AIK-målvakten till bloggen, och han började koppla bort hockeyn för att satsa på en civil karriär när han börjat studera till kiropraktor.

– Jag har alltid spelat hockey för att jag älskat det. Jag har aldrig ens tänkt på att kunna leva på hockeyn, det har bara varit något som är jäkligt kul. Men när jag började plugga så kändes det som att det var dags att lägga skridskorna på hyllan och tänka på framtiden.

 

Men nu gör han alltså succé i landets högsta serie, har 94,25 i räddningsprocent och är på väg att göra en resa likt en viss Viktor Fasth, tidigare AIK-målvakt som slog igenom i dåvarande elitserien sent och som gått vidare till NHL och dessutom vaktat kassen i en VM-final.

 

– Jag har hört den jämförelsen tidigare. Men jag fick in en fot i Almtuna, då gick det framåt, jag hade lite flyt och jag fick börja satsa igen.

– Jag är glad över utvecklingen, vi får se hur långt det här räcker, avslutar han.

 

 

 

 

Såå!...här finns minsann ingen tid för en målvaktsmamma att ligga på latsidan. Vi har en lång och spännande karriär framför oss -jag och Världens Bästa....bara lite tålamod och mer istid (veckans schema var lite skralt och fattar faktiskt inte varför) så är vi i hamn. Gott är det!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Ann-Mari

Ni har alla förutsättningar att lyckas! Vad behövs väl mer för en lång sportkarriär än en stöttande mors kärlek och så lite mer istid...

2013-10-08 @ 10:24:48
URL: http://vardagsord.blogspot.se/
Postat av: Målvaktsmamman

Men visst är det sååå! Det är ju så lite extra som behövs....tillexempel att han borde älska sin mamma aningens mer aningens lite oftare, annars kanske jag slutar laga mat!

2013-10-08 @ 19:27:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0