Och jag som trodde blod var tjockare än....is!


Mats Sundin 2.0

Här kopierar Lehtonen den svenske giganten

GÖTEBORG. Nummer 13 har gjort det igen.

Mikke Lehtonen knäckte Frölunda med dragningar han lånat av Mats Sundin.

– Sundin var min idol som barn, säger Skellefteås matchhjälte.

De är lika som bär.

Samma tröjnummer.

Samma längd.

Samma teknik.

Och samma iskalla avslut med backhand.

23-årige Mikko Lehtonen framstår mer och mer som en ny Mats Sundin.

Han vände matchen mot Frölunda på ett sätt som påminde mycket om den svenska legendaren. Med backhand blev det två mål som till slut gav tre poäng.

– Målvakterna brukar gå ner lågt så jag siktade högt, förklarar han.

– Det här var en stor seger för oss.


" En komplimang"


När Mikko Lehtonen får höra jämförelsen med Mats Sundin skiner han upp i ett stort leende:

– Jag tar det som en stor komplimang. Mats Sundin är den bäste spelare Sverige någonsin fått fram. Han var stor, hade bra teknik och kunde väl nästan allt.

– Sundin var min idol när jag började spela hockey. Det var honom man försökte likna. Han är förebilden.

Imitationen har fungerat riktigt bra så här långt. Lehtonen har gjort åtta mål på tio matcher i Skellefteå – och drömmer om en ny chans i NHL.


"Hoppas de ringer"

Under två säsonger i Bostons farmarlag Providence Bruins blev det sammanlagt över hundra poäng. Men han fick bara två matcher i NHL. Därför valde han i somras att satsa på en nystart i elitserien.

– Jag hoppas att Bruins ringer en dag. Jag drömmer fortfarande om att få en ny chans där borta.

Kommer det ett nytt kontraktsförslag från Boston får Mikko Lehtonen hjälp av agenten Claes Elefalk – som även var Mats Sundins agent i alla år.

Fattas bara annat.


Aftonbladet 15/10 2010


Det var ju trist att Suddens talanger skulle komma till användning just i vårt (Frölundas) prekära läge. Någon annanstans mot nåt annat lag...jag hade varit stolt!

Målvaktsmamman Live In Toronto....på läktarn alltså..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0