Jag hoppas


att lagen om Civilkurage även godkänner ringa misshandel (känns fel att uppmana till mord) när barn far illa.


Spelade dåligt, dumpades av pappan

En Stockholmspappa tyckte att sonen hade varit för dålig på innebandy.Därför lämnade han kvar pojken utanför arenan i Uppsala – och sa åt honom att gå hem.
– Det är barnmisshandel, det värsta jag varit med om på 25 år, säger Conny Eriksson som hittade den gråtande pojken.

En pojke hade spelat klart Storvretacupen och ville åka hem. Men hans pappa var långt ifrån nöjd med pojkens insats. Han övergav honom därför vid arenan utanför Fyrishov i Uppsala med bara matchkläder på sig.Conny Eriksson, ledare för Sirius A–lag, hittade pojken ensam i kylan. Han bedömer att han var mellan nio och elva år.

– Jag sade åt honom att gå in för det var ju sju-åtta minusgrader ute och han hade bara matchkläder på sig. Men sedan när jag kom tillbaka tio minuter senare stod han fortfarande kvar och då berättade han att pappan hade åkt, säger Conny Eriksson till unt.se.

"Det är barnmisshandel"

Pojken stod och grät utanför hallen. Eriksson försökte få ordning på situationen och ringde pappan för att fråga vad som hade hänt.
– Men det tyckte han inte att jag hade någonting med att göra, och att ”pojken hade spelat för jävla dåligt och kunde gå hem”. Det är barnmisshandel, säger Eriksson till unt.se.
– Det är så grymt, sådant här får inte hända. Man lämnar inte sitt barn i en annan stad och åker hem.
Conny Eriksson ordnade sedan så att pojken fick komma hem till sina föräldrar. En familj till en lagkompis skjutsade hem honom.

"Är ju bedrövligt"

Storvretacupens general Peter Wennberg blev ursinnig när han fick reda på vad som hade hänt.
– Bara pappans svar är ju bedrövligt. Hur kan man bara göra så? Jag tycker synd om ungen att få komma hem till den föräldern, säger han till unt.se.
– Men tyvärr finns det sådana här föräldrar.

Aftonbladet 2012-01-08




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0