Isande gala

 

Sundin: ”Rankar det högst av allt”

Sundin invald bland hockeyns exklusiva skara i sin hemstad

Historisk
I natt valdes Mats Sundin in i hockeyn Hall of Fame som andre svensk efter Börje Salming. De andra som valdes in i natt var Joe Sakic, Adam Oates och Pavel Bure. ”Det är ett erkännande över hela min karriär”, säger Sundin.
 

I morse blev Mats Sundin historisk.Han fick sin egen plats i Hockeyns Hall of Fame i Toronto. I sin andra hemstad och som andre svensk bredvid Börje Salming.

 

– Det är ett erkännande över hela min karriär och jag rankar det här högst av allt rent individuellt, ­säger Sudden.

 

– Det är en väldigt selektiv process och få spelare får uppleva det här.

 

– För mig som aldrig vunnit Stanley Cup är det en jättecred för den karriär jag haft, både internationellt och i de klubbar jag spelat för.

 

Förra året åkte hans nummer 13 upp i taket i Air Canada Centre och han tog en plats bland Torontos största hjältar genom tiderna.

Nu tog han plats bland de största i hela NHL.

 

– Så det är något jag värderar väldigt högt, säger Sudden..

 

Utdrag ur Aftonbladet


Jag satt igår framför Fotbollsgalan och funderade över varför vi inte har någon Hockeygala....någon som vet? Det hade ju knappast varit sämre (inte särskilt många tycktes hedrade eller särskilt nöjda med att vara där) och publikmässigt är väl knappast fotbollen större...och jaaa, jag pratar Sverige här. Det är något drygt över galaklädda fotbollsspelare...och jag kan inte inte sätta mitt hockeyfinger på varför det är så -alltid.   

 

Det försöker däremot Aftonbladets krönikör Marcus Leifby....ett perfekt jättestort finger. Läs gärna hela krönikan på AB nätupplaga.

 

Utdrag ur ML:s krönika:

 

Det bästa med Fotbollsgalan 2012 var att program­ledaren för ”Kockarnas kamp” ledde den.

 

Såsigare än så här kan det inte bli.

 

Någon har i alla fall tagit det riktiga beslutet att para ihop Anna Brolin med Pär Lernström, de var lysande tillsammans och stod för den bästa programledarinsatsen någonsin i en Fotbollsgala.

Stiliga, säkra och förbannat bra.

 

Att leda Fotbollsgalan måste vara ett av de svåraste programledarjobben som finns, speciellt när ”underhållningen” och omgivningen såg ut som den gjorde i går.

Det var deprimerande att se denna dystra skara hösäckar och hängskallar som utgör den svenska fotbollseliten och dess bihang nuförtiden. ......jag pekar med hela hockeyfingret.....Amen! (inte med i krönikan alltså.....mitt finger)

En vulgär Magnus Betnér hade skapat bättre atmosfär – i Rikets sal.

 

Ett av de absolut värsta ögonblicken var det som borde ha blivit det bästa.

 

Fredrik Ljungberg skulle hyllas för sin fantastiska karriär och för sina insatser i blågult, Peter Schmeichel hade flugits in som prisutdelare och till skillnad från Pelé så mosade han inte körschemat med en kvart.

När alla på plats skulle ge Ljungberg en stående ovation var det ett gäng som, såg det ut som, demonstrativt vägrade resa sig.

 

Vad var det för idioter?

Den tv-sända delen av galan borde videogranskas, de skyldiga identifieras och strykas från Fotbollsgalans gästlista för all framtid.

 

 Marcus Leifby Aftonbladet

 

I alla fall...-grattis till världens bästa hockeyspelare genom alla tider! Jag ska knåpa ihop en ny spellista åt dig så snart jag får tid....har en viktigt match mot Färjestad ikväll att knyta ihop.

Du får helt enkelt hålla till godo med min lista från Juni när det blev klart med den "berömda hallen".

 

Kenta - Just i dag är jag stark
Nationalteatern - Greven, Plast & jag
Ulf Lundell - När jag kysser havet
Gideon Wahlberg - Dansen den går upp på Svinstaskär
Skottes Musikorkester - Vi ska rädda Kalixälv
Mikko Alatalo - Taitta tulla
Ted Gärdestad - Angela
Sylvia Vrethammar - Y Viva Espana
 
....och för detta speciella tillfälle...just for you....again..
 
Mörbyligan - Ensamma Sussie
 
 
Fridens!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0