Favorit i Repris!

 
UTDRAG UR BLOGGEN 2013-03-13
 
Prima Ballerina
 
 -...inte E l e f a n t balett....T a n t balett !
 
- Men vaddå...på Friskis & Svettis?
- Neeej, på en balettskola!
- Varför då??
- För att jag tycker det verkar roligt och jag ville en gång för 30 år för inte så himla länge sen satsa på att bli den Döende Svanen.....jag har inte dött än!
- Du är ju inte klok;)
- Nä...eller hur, och när man blivit klok köper man en cykel för dubbla priset av en Thailandsresa 3 veckor i högsäsong...talk to the hand dear!
 
 
.....position 1, 2, 3 och 4a många byxor äro dyra.
 
 
Position - läge, ställning – det finns 5 fastlagda fotpositioner (kan alla redan...det här kommer gå fint)
Changement - byte – changement de pied = ett hopp, där fötterna bytt plats vid landningen (känns liiite trixig)
Jeté -  kastad – ett hopp från ett ben till landning på det andra benet. (Kastar jag mig själv eller kastar någon annan mig....tro?)
Manège, en - i cirkel
Demi - halv
Double - dubbel
Barre, la - balettstången (jag upplever att den sitter väldigt högt upp nu för tiden)
 
Terre, par  - längs, över golvet (uj uj uj...here we go)

 

 

                                           1                                   2                               3

 

Nähäpp, ingen mer tid att förspilla....känns som jag har en kurs att ta tag i..

 

........fridens!

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Då så!....förutom att hockeysäsongen drar igång är alltså höstens roligaste aktivitet bokad och klar. Jag gick ju nybörjartermin på Balettskolan redan i våras, men tappade lite fokus då jag hade ett väry besviket hockeybarn som skulle avsluta 9an på, ett för mamman, praktfullt sätt (avdrag för avslutningsklädseln big time! se blogginlägg 2013-06-16). Well, slutet gott -allting gott, men fortsättningskursen nedan får vänta 1 termin eller 25 .

 

 Tantbaletten, fortsättning + Tåspets

 

Innehåll:

 

För kursledare Caroline är det viktigt att ha kontakt med musiken, och vill att eleverna efter stabila, tekniska övningar vid balettstången ska uppleva frihet, rytm och känsla för musiken i övningar ute på golvet.

 

- Min stabilitet ligger just i att jag krampaktigt klamrar mig fast i stången...vilken jag förövrigt tycker är för hög...än...så min "frihet ute på golvet" är än så länge rätt fallande begränsad.

 

Vi gör övningar i klassisk balett till klassisk musik. Du får även chansen att börja dansa balett på tå.

 

- Det är ju trist att jag till och med har problem med att hitta rätt löparskor och får skoskav av lammullstofflor....but; a Dream Is a Dream!

 

Lektionen avslutas med stretchövningar.

 

 

Förkunskaper:

 

Detta är kursen för dej som är "falsk nybörjare" och har dansat under minst 2-3 år och vill gå vidare med baletten. Du bör ha god fysik så att du klarar av att dansa på tå.

 

- Jag skulle inte vilja påstå att jag är falsk...men nybörjare är ju inget att sticka under stol med. Rent fysisk för att dansa på tå?....a Dream Is a Dream!

 

 

Hej Maria,

 

Tack för din anmälan till Tantbaletten!

 

Bekräftelse av plats på kurs: Tantbaletten, nybörjare 19409

 

Kursstart: 2013-09-19 klockan 19:35-21.00

 

Jag hoppas att du får det riktigt roligt!

 

Mvh Teresia

 

 

Jag får riktigt roligt........och alla andra också!

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0